𝘽𝙀𝙏𝙐𝙇 𝙆𝙀 𝙍𝙐𝙈𝘼𝙃 𝙎𝙀𝙒𝘼 𝙔𝘼𝙉𝙂 𝙏𝘼𝙍𝙂𝙀𝙏 𝙋𝙀𝙉𝙔𝙀𝙒𝘼 𝙋𝙀𝙇𝘼𝙅𝘼𝙍 𝙐𝙉𝙏𝙐𝙉𝙂 ?

𝘽𝙀𝙏𝙐𝙇 𝙆𝙀 𝙍𝙐𝙈𝘼𝙃 𝙎𝙀𝙒𝘼 𝙔𝘼𝙉𝙂 𝙏𝘼𝙍𝙂𝙀𝙏 𝙋𝙀𝙉𝙔𝙀𝙒𝘼 𝙋𝙀𝙇𝘼𝙅𝘼𝙍 𝙐𝙉𝙏𝙐𝙉𝙂 ? 

Fana selalu dengar ramai yang suka beli rumah pelaburan untuk sewakan balik pada pelajar. Jom tengok betulkah untung beli rumah pelaburan yang mensasarkan pelajar ni? 

Fana ambil dua kondo yang cukup terkenal di kalangan pelajar iaitu menara U di Shah Alam dan DK Senza di Bandar Sunway.  

𝟏) 𝐌𝐄𝐍𝐀𝐑𝐀 𝐔 

Korang tahu tak nilai sewa dan harga unit di menara U tak menaik semenjak tahun 2013 hingga kini tahun 2022? Nilai sewa kekal antara RM250-500 bergantung pada jenis bilik. Manakala nilai transaksi berada antara RM300-400K per unit.  

𝟐) 𝗗𝗞 𝗦𝗘𝗡𝗭𝗔 (𝗕𝗔𝗡𝗗𝗔𝗥 𝗦𝗨𝗡𝗪𝗔𝗬) 

Kondo DK Senza di Bandar Sunway juga mengalami nasib yang sama. Transaksi kekal antara RM 600-700K semenjak tahun 2012 dengan kadar sewa yang kekal sama antara RM 600-1100 bergantung pada jenis bilik.  

Kedua-dua kondo ini walaupun sewanya boleh membayar ansuran bulanan pada bank namun pulangan jangka panjangnya adalah sangat rendah kerana tiada kenaikan harga mahupun sewa pada unit-unit tersebut. 

Kalau nak bandingkan hartanah yang mempunyai permintaan yang lebih luas dari pelajar dan pasaran bebas mempunyai peningkatan harga dan sewa yang lebih tinggi.  

Untuk untung sebenar pelaburan hartanah anda perlu lihat lebih dari sekadar cashflow bulanan. Ada belajar sesuatu yang baru? Atau anda pening nak pilih property macam mana untuk pelaburan? 

𝐏𝐞𝐫𝐥𝐮𝐤𝐚𝐧 𝐤𝐨𝐧𝐬𝐮𝐥𝐭𝐚𝐬𝐢 𝐤𝐞𝐰𝐚𝐧𝐠𝐚𝐧? Kami bersedia untuk membantu anda mencari jalan terbaik bagi menyelesaikan masalah kewangan anda. 

Anda boleh ℎ𝑢𝑏𝑢𝑛𝑔𝑖 𝑘𝑎𝑚𝑖 ataupun 𝑘𝑙𝑖𝑘 𝑙𝑖𝑛𝑘 𝑑𝑖 𝑏𝑎𝑤𝑎ℎ, kami akan hubungi anda dalam tempoh 𝟐𝟒 𝐣𝐚𝐦. 

https://share.hsforms.com/16zhPfRHERqCbwVMBUXCbBQc7k8j 

Konsultasi Kewangan 𝑷𝑬𝑹𝑪𝑼𝑴𝑨 bagi yang pertama kali bersama kami! 

𝐒𝐥𝐨𝐭 𝐚𝐝𝐚𝐥𝐚𝐡 𝐓𝐄𝐑𝐇𝐀𝐃 𝐬𝐞𝐡𝐢𝐧𝐠𝐠𝐚 𝐎𝐠𝐨𝐬 𝐬𝐚𝐡𝐚𝐣𝐚 ! 

Hubungi Kami untuk Bina Portfolio Idaman Anda

Leave a Reply